Gastroskopi

Kikkertundersøgelse af spiserør, mavesæk og tolvfingertarm.

Undersøgelsen foretages for at afsløre om der er sygelige tilstande i spiserør, mavesæk eller tolvfingertarm så som eksempelvis betændelse i spiserør, mavesår, spiserørsbrok, gluten-intolerans eller ondarterede tilstande m.m.

Symptomer som oftest fører til en gastroskopi er sure opstød, halsbrand, smerter i øvre del af maven eller problemer med at synke mad eller væske.

Undersøgelsen udføres gennem munden med et bøjelig kikkert (gastroskop). Herved kan den indvendige del af spiserøret, mavesækken og tolvfingertarmen undersøges. Gennem kikkerten kan der indføres instrumenter til udtagning af prøver til undersøgelse for mavesårsbakterier, betændelses- eller celleforandringer.

Før undersøgelsen

Du må ikke spise i 6 timer op til undersøgelsen, men må dog gerne drikke vand op til 2 timer før undersøgelsen.

Hvis du får mavesårsmedicin (Esomeprazol, Omeprazol, Lanzoprazol, Pantoprazol eller lign.) – skal du om muligt undlade at tage medicinen 1 uge før undersøgelsen, da det ellers kan være vanskeligt at påvise evt. bakterier.

Du kan i stedet indtil 1 døgn før undersøgelsen tage håndkøbsmedicin mod syre, f.eks. Alminox, Balancid, Link eller Novaluzid. Hvis du ønsker afslappende medicin ved undersøgelsen skal du forinden have arrangeret hjemtransport (f.eks. afhentning af pårørende, taxi, Falck eller lign.).

Selve undersøgelsen

Svælget lokalbedøves evt. med lokal bedøvende spray (valgfrit).

Nogle patienter foretrækker at få en let bedøvelse med afslappende medicin. Dette gives som en indsprøjtning ved undersøgelsens start.

Undersøgelsen varer ca. 5 minutter. De fleste patienter føler let ubehag på grund af opkastningsreflekser, men sjældent smerter.

Undersøgelsen foregår liggende på venstre side. Gastroskopet føres ind i munden, hvorefter du bliver bedt om at foretage et par synkebevægelser, så den kan komme videre ned i spiserøret. Der er rigelig plads til at trække vejret gennem både næse og mund.

Efter undersøgelsen

Du får besked på, hvad kirurgen har set ved undersøgelsen med det samme. Resultatet af undersøgelsen sendes til din praktiserende læge indenfor 24 timer.

Hvis der er taget vævsprøver, får du svar efter ca. 10-14 dage.

Hvis der er givet lokalbedøvelse med spray, må du først spise og drikke efter 1 time på grund af risiko for at få maden i ”den gale hals” (luftrøret).

Hvis du ikke har fået lokalbedøvende spray kan du spise og drikke almindeligt umiddelbart efter undersøgelsen.

Husk du skal arrangere hjemtransport, hvis du ønsker afslappende medicin til undersøgelsen. I givet fald må du ikke føre motorkøretøj i 6 timer.

Risiko

Undersøgelsen anses for meget sikker, men en minimal risiko for komplikationer kan ikke helt udelukkes (0.1% af undersøgelserne). Blødning og perforation er forekommet. I sjældne tilfælde ses tandskader. I øvrigt kan der forekomme let svien i halsen eller luft i maven efter undersøgelsen, som dog hurtigt forsvinder. Hvis du oplever mavesmerter, utilpashed eller feber efter undersøgelsen skal du øjeblikkeligt ringe til klinikken, egen læge eller 1813.