Tel: 35 38 30 22      Åbent Man-Fre efter aftale      info@kir-klinik.dk

Gastroskopi

Gastroskopi : spiserør, mavesæk og tolvfingertarm

Undersøgelsen foretages for at afsløre om der er sygelige tilstande i spiserør, mavesæk eller tolvfingertarm så som f.eks. sure opstød, betændelse i spiserør, mavesår, spiserørsbrok, gluten intolerans m.m.

Undersøgelsen udføres gennem munden med et endoskop, den indvendige del af spiserøret, mavesækken og tolvfingertarmen undersøges. Gennem kikkerten kan der indføres instrumenter til udtagning af prøver til undersøgelse for mavesårsbakterier, betændelses- og celleforandringer.

Før undersøgelse

Du skal faste i 6 timer, men må dog gerne drikke vand op til 2 timer før undersøgelsen.

Hvis du får følgende mavesårsmedicin: Esomeprazol, Omeprazol, Lanzoprazol, Pantoprazol eller lign. – skal du om muligt undlade at tage medicinen 1 uge før undersøgelsen, da det ellers kan være vanskeligt at påvise evt. bakterier.

Du kan i stedet indtil 1 døgn før undersøgelsen tage håndkøbsmedicin mod syre, f.eks. Alminox, Balancid, Link eller Novaluzid. Hvis du ønsker afslappende medicin ved undersøgelsen skal du forinden have arrangeret hjemtransport (f.eks. afhentning af pårørende, taxi, Falck).

Undersøgelsen

Svælget lokalbedøves evt. med spray (valgfrit).

Nogle patienter foretrækker at få en let bedøvelse med afslappende medicin. Dette gives som en indsprøjtning ved undersøgelsens start, eller som en tablet der tages med et lille gals vand 1 time før.

Undersøgelsen varer ca. 5 minutter. De fleste patienter føler let ubehag på grund af opkastningsreflekser.

Undersøgelsen foregår liggende på venstre side. Kikkerten føres ind i munden, hvorefter du bliver bedt om at foretage et par synkebevægelser, for at kikkerten kan komme ned i spiserøret. Der er rigelig plads til at trække vejret gennem både næse og mund.

Efter undersøgelser

Du får besked på, hvad lægen har set ved undersøgelsen med det samme. Resultatet af undersøgelsen sendes til din praktiserende læge indenfor 24 timer.

Hvis der er taget vævsprøver, får du svar efter ca. 10 dage.

Hvis der er givet lokalbedøvelse med spray, må du først spise og drikke efter 1 time på grund af risiko for at få maden i ”den gale hals” (luftrøret).

Hvis du ikke har fået lokalbedøvende spray kan du spise og drikke almindeligt umiddelbart efter undersøgelsen.

Husk du skal arrangere hjemtransport, hvis du ønsker afslappende medicin til undersøgelsen. I givet fald må du ikke føre motorkøretøj i 6 timer.

Risiko

Undersøgelsen anses for meget sikker, men risiko (mindre end 0,1%) for komplikationer kan ikke helt udelukkes. Blødning og perforation er forekommet. I sjældne tilfælde ses tandskader. I øvrigt forekommer let svien i halsen eller luft i maven, som dog hurtigt forsvinder. Hvis du oplever vedvarende mavesmerter, utilpashed eller feber efter undersøgelsen skal du søge læge.