Navlebrok

Navlebrok skyldes en svaghed i bugvæggen ved navlen. Gennem denne svaghed trænger fedtvæv eller tarm frem som en bule. Navlebrok er hyppigt forekommende, og bør kun opereres såfremt det generer eller givet symptomer.

Navlebrok opereres kun speciallægepraksis i lokalbedøvelse, og operationerne er begrænset til mindre navlebrok. Større navlebrok bør opereres via andre teknikker i hospitalsregi.

Inden en eventuel operation skal du derfor vurderes til en forundersøgelse, og der skal i mange tilfælde også foretages en ultralydsskanning af navlebrokket.

Før operation

Ved behandling med blodfortyndende medicin (fx Magnyl eller Marevan) SKAL dette oplyses ved første kontakt til klinikken, og dette skal pauseres inden operationen.

Indkøb smertestillende medicin og afføringsmiddel til brug efter operationen (se nedenfor).

Barber eller trim hårvækst af i området omkring navlen, uden at skade huden.

Operation

Indgrebet udføres i lokalbedøvelse. Vi anbefaler at supplere med afslappende og smertestillende indsprøjtning i armen ved operationens start.

Huden over brokket åbnes. Brokket sættes på plads og åbningen/svagheden i navlen repareres. Svagheden i bugvæggen syes sammen, og der vil indsyes et nylon-net som forstærkning.

Efter operation

Lokalbedøvelsen varer 4-6 timer. Med mindre andet er aftalt, tages almindelig håndkøbsmedicin mod smerter som f.eks. Panodil og Ipren i kombination de første dage efter operationen.

På grund af tendens til forstoppelse efter operationen anbefales at tage Magnesia tbl. 2 stk. om aftenen den første uge.

Plasteret fjernes efter 1 døgn (med mindre andet aftales).

Det er tilladt at tage brusebad fra 1. dag.

Det er tilladt at gå på arbejde dagen efter operationen, man skal undgå tunge løft og gymnastisk træning af mavemuskler de første 3-4 uger. Mange foretrækker et par dages sygemelding.

Mulige komplikationer

En mindre blodudtrædning i underhuden kan ses og forsvinder efter dage til uger. Større blodansamling eller betændelse i såret ses sjældent. Et nyt brok samme sted er yderst sjældent. Ved tegn på større blødning eller tegn på betændelse skal kirurgen, egen læge, 1813 eller skadestue straks kontaktes.