Kirurgisk fjernelse af hudelementer

Kirurgisk fjernelse af modermærker og andre hudelementer

Fjernelse af modermærke

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. 15-30 minutter. Ved operationen fjernes modermærket og eventuelt lidt ekstra hud omkring. Modermærket fjernes således, at arret kommer til at være placeret på den mindst synlige måde. Huden syes med en meget tynd nylon tråd eller en tråd der opløses af sig selv.

Når operationen er slut, kan du tage hjem, og du må gerne køre bil efter operationen.

Efter operationen

Lokalbedøvelsen virker normalt i nogle timer efter operationen. Når effekten ophører, får du kun lette smerter, som kan behandles med Panodil 1 g x 3 dagligt. Dette er normalt kun nødvendigt i de første par døgn.

Huden kan være syet med en tråd, som skal fjernes af vores sygeplejerske. Du skal derfor enten komme til kontrol og trådfjernelse ved os eller ved egen læge efter 10-14 dage. Hvis huden er syet med en tråd, der forsvinder af sig selv, er denne kontrol ikke nødvendig, men du er naturligvis alligevel velkommen.

Den afsluttende kontrol hos kirurgen foretages efter 3-6 måneder, denne tid kan aftales ved operationen, eller du kan senere ringe og aftale en tid.

Mulige komplikationer til operationen

Blødning efter denne type operationer er yderst sjældent forekommende. Hvis det sker, skal du i første omgang, hvile og placere der trykker på området. Dette vil normalt stoppe blødningen. Stopper blødningen ikke, skal du kontakte klinikken eller vagtlægen.

Infektion ses meget sjældent, men kan forekomme og vil kræve behandling med antibiotika. Hvis der optræder infektion, ses det typisk efter 3-4 dage, og symptomerne er rødme og hævelse samt tiltagende smerter. Er du i tvivl, er det bedst, at vi ser det i klinikken. Får du feber skal du straks kontakte klinikken eller vagtlæge.