Fedtknuder

Fedtknuder (eller lipomer) er den mest almindeligt forekommende godartede bindevævsknude. De fleste fedtknuder vokser typisk langsomt over mange år, dog kan nogle pludseligt vokse hurtigere. Knuderne kan sidde alle steder på kroppen og er oftest beliggende overfladisk lige under huden.

Giver knuderne gener eller er de kosmetisk skæmmende, kan de opereres bort.

Årsag

Årsagen til dannelse af fedtknuder kender man i de fleste tilfælde ikke. Årsagen har intet med fedme eller kost at gøre, og knuderne er ufarlige. I en del tilfælde er der en arvelig tendens til at udvikle fedtknuder.

Symptomer

De allerfleste fedtknuder er relativt små og ligger lige under huden. Samtidig vokser de ofte langsomt eller vokser slet ikke. En typisk fedtknude føles velafgrænset, fast, elastisk og kan skubbes frit ned.

Ofte har patienter haft en fedtknude i mange år og søger først læge, når den generer. Det kan være en fordel at få knuden vurderet allerede, når den er lille. Dels for at være sikker på at det er en fedtknude, dels fordi en eventuel operation så også vil være mindre.

Operationen

Behandlingen af fedtknuder er en operation, hvor knuden fjernes, da knuderne ikke forsvinder af sig selv. Hos patienter med mange fedtknuder, tilbydes typisk operation med fjernelse af de generende knuder.

Man vil inden en operation oftest blive set til en forundersøgelse hos kirurgen. Selve operationstiden og indgrebets omfang er afhængig af størrelse, beliggenhed og antallet af knuder som skal fjernes, men vil typisk vare mellem 15 og 30 minutter.

Operationen foregår i lokalbedøvelse og huden lukkes med sting.

Efter operationen skal det opererede område holdes i ro i en periode, afhængig af hvor på kroppen knuden sidder, og hvor stor den er. Det kan i sjældne tilfælde blive nødvendigt med en kortere sygemelding fra arbejde. Efterforløbet drøftes med kirurgen. Man får altid et ar efter en operation, og der vil typisk være tråde, der skal fjernes 10-14 dage efter operationen. Alle knuder, som fjernes, bliver sendt ind til undersøgelse. Man får svar på denne cirka 14 dage efter operationen.